Ad

K-vitamin – det glemte vitamin!

0
Vi ved alle sammen godt hvor vigtigt vitaminer og mineraler er for vores helbred, dog kan det være lidt udfordrende at holde styr på samtlige vitamintyper, og hvilken funktion de har. K-vitamin er et vitamin som vi ikke hører meget om til hverdag, og derfor er det ikke så velkendt et vitamin som de andre vitaminer, men uanset om dette vitamin er velkendt eller ej, så ændrer det ikke vitaminets vigtighed for vores krop.

Sådan gavner K-vitamin dig

Vitamin K bidrager til en normal størkning af blodet, og desuden bidrager det til at vedlige holde normale knogler. For at søge for, at du får nok vitamin K, skal du være glad for en hel særlig gruppe af fødevarer som for eksempel spinat, broccoli, kikærter, persille og grønkål. Er du ikke glad for disse grøntsager, så er der også stor mulighed for, at du ikke får nok af vitamin K. Typisk set refereres der til to typer af vitamin-K, nemlig vitamin K1 som findes i de ovennævnte grøntsager. Den anden type er K2, som kroppen danner selv i tarmfloraen. Derudover er K-vitamin gavnligt for organer som for eksempel lunger, nyrer, hjerte og hele nervesystemet. Med andre ord er dette vitale vitamin med til at påvirke mange andre vitaminer og processer i din krop.

Mangler du K-vitamin?
Underskud af K vitamin er sjældent set, for spiser du sundt og får du godt med grønt, så vil du ofte indtage nok K-vitamin. Men i de tilfælde hvor man lider af mangel af K-vitamin, så er der en øget tendens til længerevarende blødninger, at man har let til blå mærker, næseblod eller kraftig menstruation. Ligeledes, hvis man har været nødsaget til at tage antibiotika over en længere tid, så kan der forekomme mangel af K-vitamin. Spiser du en meget ensidig og relativ fedtfattig kost, kan du også komme i underskud af K-vitamin. Det kan være vanskeligt, at opnå den anbefalede daglige mængde af K-vitamin igennem kosten, da vitaminet udelukkende findes i grøntsager. Er du ikke glad for grøntsager, så kunne løsningen være at tage K2 eller K-vitamin som et dagligt kosttilskud. Ved at gøre dette sikrer du dig, at du dækker behovet for disse vitaminer, især hvis du ikke får nok med grønt.

K-vitamin som tilskud
Det er en rigtig god idé at supplere din kost med de vitaminer, mineraler og sporstoffer, som du har brug for, medmindre du er meget opmærksom på din kost. Mange af os får nemlig ikke nok af alle de vitalstoffer, som kroppen skal bruge, og derfor har vitaminpiller deres berettigelse. For de fleste vil det være nok med et tilskud af K-vitamin i en multivitaminpille, men rent K-vitamin kan også være nødvendigt for nogle. Uanset hvad man vælger, er det vigtigt at have fokus på, hvilken type K-vitamin der er i produktet, da der er stor forskel på K1 og K2 vitaminerne.

 

Share.

Leave A Reply